🚨 Startujemy 2 kwietnia – nie przegap!
0
dni
0
h
0
m
0
s
Dołącz teraz
Artykuły
5 min read
← WSZYSTKIE ARTYKUŁY
5 min read

Podsumowanie pierwszej edycji kursu 4_testers

Dariusz Drezno
16/6/2023
5 min read

Rezultaty i opinie kursantów pierwszej edycji 4_testers wbiły nas w fotel. Dzielimy się obszernym podsumowaniem i historiami absolwentów z przyjemnością!

Startując 4_testers mieliśmy wiele obaw: czy spotka się z zainteresowaniem, czy rzeczywiście będzie lepiej niż na studiach podyplomowych, jak zadziałają krótkie zajęcia 3 razy w tygodniu, czy uczestnicy wyrobią się z projektami, jak sprawdzą się nowe narzędzia… Teraz, kilkaset wspólnie przepracowanych godzin później, po zakończeniu pierwszej edycji (i w trakcie drugiej), każdy z nas: dwóch Adamów, Adrian i ja, mamy pewność, że to działa” – Dariusz Drezno, Twój instruktor w 4_testers.
„Pierwsza edycja z podrasowanym po latach programem, pozytywnie przerosła moje oczekiwania. Zaangażowanie studentów i efekty ich prac są dla mnie największą gratyfikacją z organizacji i prowadzenia kursu” – Adam Basek, Twój instruktor w 4_testers.
„Wreszcie możemy przekazywać wiedzę dokładnie tak jak chcemy i działa to lepiej niż kiedykolwiek” – Adrian Gonciarz, Twój instruktor w 4_testers.

Jak to się zaczęło?

Można by zacząć tę opowieść od „dawno, dawno temu”, ale czasem lepiej jest krócej i prościej. Najpierw były stacjonarne studia podyplomowe w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie, w trakcie których przez 8 lat wyszkoliliśmy trzy setki przyszłych testerek i testerów. A później, konkretnie w jeden z październikowych dni 2022 roku, wskoczyliśmy do „onlajnu” i wystartowaliśmy z pierwszą edycją kursu testerów oprogramowania 4_testers. Teraz nadszedł czas na podsumowanie tych pięciu intensywnych miesięcy pracy naszej, ale przede wszystkim naszych kursantów i kursantek!

Przez 20 tygodni naszpikowanych wiedzą i praktyką wspólnie uczyli się oni: podstawowych technik i narzędzi testowania, programowania w Pythonie (którego wielu się bało, a potem prawie wszyscy pokochali), testowania aplikacji mobilnych i automatyzacji testów: API, UI, CI. Słowem – zdobyli ogrom informacji oraz wiele nowych projektów do portfolio.

4_testers w liczbach

Jednym z często powtarzających się pytań, które zadawali przyszli uczestnicy kursu było: czy ten kurs jest dla mnie, jeśli nie mam doświadczenia w branży? A potem… sami udowodnili, że jest. Na pokładzie pierwszej edycji naszego kursu mieliśmy nie tylko osoby związane mniej lub bardziej z branżą IT, ale także product menedżerów, pracowników działów bankowości, sprzedaży, związanych z branżą farmaceutyczną, geodezyjną, bezpieczeństwem pożarniczym, terapią pedagogiczną i administracją samorządową. Było ich w sumie 34. Zatrzymajmy się na chwilę przy dokładniejszych liczbach.

  • 🙋‍♂️🙋‍♀️34 uczestników i uczestniczek
  • ⏳20 tygodni
  • 🔟 modułów
  • 💻 100% online
  • 📩 16 zgłoszonych projektów
  • 🔎 448 udzielonych feedbacków
  • 🎬 40 sesji zajęć LIVE
  • 📢 20 sesji konsultacji
  • 📃 28 wydanych certyfikatów
  • ⏰ setki godzin pracy uczestników nad przygotowaniem projektów

I pełne zaangażowanie oraz aktywność uczestników i uczestniczek na naszej kursowej platformie Circle:

Głównym celem, który sobie postawiliśmy podczas pierwszej edycji kursu 4_testers było stworzenie takiej bazy wiedzy, która nie tylko przybliży uczestnikom specyfikę pracy w branży IT, ale przede wszystkim, niezależnie od ich wcześniejszego doświadczenia zawodowego pokaże, jak wielki potencjał mają w sobie i jak, dzięki swojemu zaangażowaniu, są w stanie wzmocnić swoje umiejętności, przebranżowić się, wejść do branży IT i rozwijać w testowaniu.

Bo przecież nie chodzi tylko o to, żeby skończyć kurs i otrzymać certyfikat, ale żeby poszerzyć lub znaleźć nową, satysfakcjonującą ścieżkę zawodową. I niektórzy z naszych kursantów mogą się tym pochwalić:

Żeby powiększać to grono utworzyliśmy też specjalną grupę na LinkedIn, w której wymieniamy się informacjami o wolnych stanowiskach pracy, trwających rekrutacjach oraz publikujemy oferty pracy, które mogą zainteresować naszych kursantów.

A jak wyglądały projekty końcowe, za które otrzymywało się certyfikat?

Zobacz projekty końcowe naszych kursantów

Kursanci uczą się pisać testy w metodyce TDD:

Testy API i UI:

Oraz uczą się generować i publikować raporty testowe po uruchomieniu swoich testów:

Projekty zespołowe, przygotowane na zakończenie kursu to symulacja pracy w zespole testerskim. Kursanci mieli za zadanie przetestować stronę http://lab.4testers.pl/ oraz dostarczyć informacji na temat jej jakości i przeprowadzonych testów, kierownikowi projektu. Poniżej widać głównie raporty z testów i wykorzystanie Jiry, której kursanci uczyli się w trakcie kursu, pod kątem testów.

Grupa 1:

Grupa 2:

Grupa 4:

Grupa 5:

Grupa 6:

Co kursanci sądzą o kursie?

Kurs, poza nauką testowania, okazał się dla wielu uczestniczek i uczestników nieocenionym źródłem wiedzy, jak stworzyć mocne CV, portfolio i przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej. Jednak to nie wszystko. Często uczestnicy wynosili z kursu dużo więcej niż zakładaliśmy, a opinie, które od nich otrzymaliśmy, wielokrotnie powodowały u nas szeroki uśmiech. Przeczytajcie sami:

Co kursanci sądzą o prowadzących?

Profesjonalizm, wyrozumiałość, bardzo konkretne informacje zwrotne i dzielenie się doświadczeniem, ale w lekkiej i zrozumiałej formie. Tak w największym skrócie można ująć to, co najbardziej doceniali podczas zajęć kursantki i kursanci. Przez większość czasu, w świat testerów i testerek oprogramowania wprowadzaliśmy ich my, którzy kilka lat temu stworzyliśmy pierwszy w Polsce kompletny program do nauki testowania i oszlifowaliśmy go z każdej możliwej strony. Dzięki temu uczestnicy otrzymali w pierwszej edycji kursu 4_testers creme de la creme praktycznej wiedzy testerskiej.

  • „Super, że prowadzący łączą bycie profesjonalnym z byciem sympatycznym dzięki temu nie siedzi się na kursie jak za karę. Mimo, że to wszystko jest nowe dla mnie to nie czuje się "przygnieciona" tematem a to świadczy o tym, że zajęcia są dobrze prowadzone. Dotychczasowi prowadzący mieli fajne osobowości i nie powodowali poczucia wstydu w przypadku niepowodzeń - nawet jak były jakieś uwagi do projektu to napisane w taki sposób, że nie czułam się „głupia" :)”.
  • „Zarówno Darek jak i Adam imponują ogromnym doświadczeniem. Obaj zmienili moje podejście do idei bycia testerem - uwypuklili znacznie szerszą perspektywę w podejściu do pracy testerskiej, niż ta którą miałem do tej pory”.
  • „W tym miejscu chcę podziękować za pracę jaką włożyliście w przygotowanie i prowadzenie tego kursu. Cieszę się, że do Was trafiłam :)”.
  • Zaskoczyła mnie duuuuża wyrozumiałość prowadzących i ich chęć do pomocy nam kursantomogromnie się cieszę że zdecydowałam się na Wasz kurs :)”.
  • „Praktyczne podejście od pierwszych zajęć, wskazówki dotyczące rozmów rekrutacyjnych, omówienie dobrych praktyk w pracy testera”.
  • „Adam to świetny człowiek. Cierpliwy, dokładny, merytoryczny. Wszystkie tematy były poparte przykładami z życia, a mnogość dygresji jeszcze bardziej pomagała zrozumieć tematy”.
  • „Jedynie chcę powiedzieć, że jestem bardzo zadowolony z kursu i jego poziomu. Jako już pracujący tester po zajęciach z Darkiem i Adamem mam kilka pomysłów, które mogę wdrożyć w swojej pracy, więc cóż więcej dodać, jest git!”.
  • Jestem w pełni zadowolony z Waszego kursu + uważam, że jego forma prowadzenia jest wybitna w porównaniu z innymi kursami na rynku nie mówiąc już o ofercie uczelni wyższych (w szczególności publicznych)”.
  • „Chciałbym w tym miejscu raz jeszcze podziękować Wam wszystkim za solidną dawkę wiedzy dostarczoną przez te kilka miesięcy. Myślę, że gdybym na taki kurs trafił na początku swojej testerskiej kariery to obecnie byłbym w zupełnie innym miejscu niż jestem. Nie zmienia to jednak faktu, że dołączenie do kursu było świetną decyzją i dało mi dużo pod kątem rozwoju i zrobienia kolejnego kroku w karierze zawodowej. Super robota, dzięki!”.

Dla wzmocnienia naszej ekipy, do współpracy zaprosiliśmy też kilku innych, również bardzo doświadczonych, specjalistów:

Jarosław Fuśnik
Michał Łoza
Dawid Pacia
Sławomir Radzymiński
Rafał Rymek

Który projekt przypadł kursantom najbardziej do gustu?

Teoria to jedno, ale bez praktyki praca testera oprogramowania nie ma większego sensu. Dlatego nasza niewielka, ale bardzo zmotywowana grupa uczestników i uczestniczek tworzyła w trakcie kursu własne projekty. Dzięki temu, po kursie, mogą je bez cienia wątpliwości prezentować podczas rozmów kwalifikacyjnych, żeby potwierdzić swoje nowe kompetencje.

Czy projekty były trudne? Na pewno trzeba było im poświęcić trochę czasu, ale z opinii uczestniczek i uczestników wynika, że zadania, praca w grupie oraz poszukiwanie rozwiązań i analiza, potrafiły być dla nich przyjemnością.

Raport z testów i techniki testowania

  • „Moim zdaniem najciekawszym projektem do tej pory był "Raport z testów", bo wymagał najwięcej pracy i pozostawił po sobie namacalny dokument, który w przyszłości może stanowić dobrą podstawę do dalszych raportów”.
  • „Najciekawszy był projekt dotyczący technik testowania. Wybór zadań zmuszał do myślenia zarówno analitycznego jak i abstrakcyjnego. Praca samodzielna a potem grupowy wybór rozwiązania też miał swoje plusy - zmieniał optykę na rozwiązania”.
  • „Każdy projekt był ciekawy, ale pierwszy (raport z testów) i testy eksploracyjne były najlepsze. Raport z testów- pod względem ilości pracy, jaką trzeba było włożyć oraz dzięki przekrojowej wiedzy praktycznej, jaka została z robienia projektu uzyskana. Testy eksploracyjne - forma realizacji (praca w grupach wraz z transmisją) stanowiła unikalne doświadczenie”.

Zarządzanie testami

  • „Ostatni projekt sprawił, że poczułam namiastkę pracy w zespole testerskim. Był to projekt złożony, który wymagał sprawdzenia wielu wcześniej nabytych na kursie umiejętności, więc był idealnym podsumowaniem kursu”.

Python

  • „Zaskakująco dla mnie, Python dzięki Adrianowi okazał się nie taki straszny i naprawdę świetnie się w nim poczułam”.
  • „Fajne wykorzystanie wiedzy z zajęć plus własnego wkładu i logicznego myślenia. Projekt był ciekawy, wywołał we mnie chęć pogłębienia wiedzy w temacie, feedback i komentarze były pomocne. Myślę, że moim następnym krokiem w IT będzie nauka programowania ;)”.
  • „Kodowanie podoba mi się najbardziej. A Adrian ma niesamowity pozytywny dar nauczania innych. Dużo wiedzy, charyzmy, życzliwości”.

Automatyzacja UI

  • „Sławek super wszystko wytłumaczył, miałam dużo satysfakcji z tego, że podczas robienia projektu wszystko mi wychodziło "od razu", nie musiałam siedzieć nad nim nocami :)”.
  • „Stawiam tutaj na projekt z automatyzacji UI, ponieważ jest to temat, którym chcę zajmować się w swojej obecnej pracy. Dzięki zajęciom ze Sławkiem poznałem trochę tajników mocy i na pewno przybliżyły mnie one, żeby uczynić krok w kierunku automatyzacji. Dlatego stawiam na ten projekt, bo był on dla mnie jednym z najbardziej rozwojowych i dających kopa do dalszego zgłębiania tematu”.

Jaki projekt sprawił kursantom największą trudność?

W pierwszych dniach kursu 4_testers wielu obawiało się zajęć z programowania. Pojawiały się pytania czy poradzą sobie z projektami, i czy programowanie ich nie przerośnie. Jak się okazało, nie było tak strasznie :) Zresztą pytanie o to, które zadania były na kursie najtrudniejsze, najlepiej podsumowuje odpowiedź-cytat z jednej z opinii, które otrzymaliśmy: „Na początku wszystkie są trudne, po zrobieniu okazują się proste”, bo nawet te trudniejsze zadania koniec końców sprawiły naszym uczestnikom dużą frajdę i dały satysfakcję:**

  • Techniki testowania, ponieważ wymagały ode mnie "ruszenia głową", powodowały milion myśli że chyba nic nie rozumiem, a na koniec okazało się że jednak jest ok i do tej pory czuję satysfakcje”.
  • Testy wybranej strony internetowej. Byliśmy rzuceni na głęboką wodę, to zadanie sprawiło mi dużo frajdy”.

Co sądzisz o formie prowadzenia kursu?

Nauka zdalna wymaga trochę innego zaangażowania w projekty, niż nauka stacjonarna, dlatego niektórzy z przyszłych kursantów początkowo trochę się jej obawiali, ale po dołączeniu do kursu, szybko zmienili zdanie:

  • „Bardzo podoba mi się to że zajęcia są nagrywane, dzięki temu mogę do nich zawsze wrócić, zwłaszcza w sytuacji, gdy nie dam rady w ogóle albo w pełni uczestniczyć bo coś mi przeszkodzi. Dzięki temu samodzielnie jeszcze raz przechodzę i nie stresuję się, że coś mi nie wyszło”.
  • „Negatywnie podchodziłem do nauki zdalnej. Szukałem kursu najlepiej stacjonarnego. A teraz zmieniłem zdanie taka forma też jest dobra. I ma plusy :) A nawet jak człowiek się zgubi dzięki nagraniu może zawsze powoli osiągnąć efekt z nagrania nawet po zajęciach ;)”.
  • „Nie sądziłem, że przekonam się do zajęć online. Duży plus za to, że można wracać do nagrań. Dzięki temu można poświęcić więcej czasu na zrozumienie trudniejszej tematyki :)”.
  • „Było super. Gdybym mogła cofnąć czas, albo miała wolne 9k to zapisałabym się ponownie :)”.
  • „To jest i będzie najlepszy kurs na rynku PL dla osób, chcących stać się zawodowymi testerami oprogramowania!”.

Dodatkowo, dzięki formie online, kursantki i kursanci mają bezterminowy dostęp do wszystkich nagrań, aktualizacji materiałów oraz społeczności 4_testers.

Dołącz do kolejnej edycji!

Jest całkiem prawdopodobne, że już wkrótce na pytanie skąd wzięli się testerzy oprogramowania, odpowiedź będzie brzmieć: z kursu 4_testers. Dlatego nie przegap okazji, żeby znaleźć się w gronie naszych absolwentów i absolwentek. Jeśli też chcesz się przebranżowić lub poszerzyć swoją ścieżkę zawodową w branży IT – dołącz do kolejnej edycji kursu: https://www.4testers.pl/

Do zobaczenia na kursie!

Współautorzy
Full name
Full name
Full name
Full name
Zapisz się na newsletter 4_testers
Zapisując się akceptujesz Politykę Prywatności oraz wyrażasz zgodę na dołączenie do newslettera 4_testers prowadzonego przez Test Sense sp. z o.o. i BRAVE Courses sp. z o.o. Spokojnie, nie spamujemy i w każdej chwili możesz się wypisać :)
Dzięki! Jesteśmy w kontakcie.
Coś poszło nie tak. Spróbuj ponownie.
Udostępnij